پنجره‌های سرنوشت‌ساز بوئینگ حذف شدند: دلایل فنی و اقتصادی

پنجره‌های کوچک و مورب بالای کابین خلبان که در جت‌های قدیمی بوئینگ مانند ۷۰۷، ۷۲۷ و نسل‌های اولیه ۷۳۷ تعبیه می‌شدند، با هدف افزایش دید خلبان طراحی شده بودند. این پنجره‌ها که به “پنجره‌های ابرو” معروف بودند، با پیشرفت فناوری و همه‌گیر شدن سیستم‌های پرواز خودکار، به تدریج از ضرورت به عادتی قدیمی تبدیل شدند.

در سال ۲۰۰۵، شرکت بوئینگ تصمیم گرفت این پنجره‌ها را از خط تولید هواپیماهای خود حذف کند و دیگر در مدل‌های جدید مانند ۷۳۷ نسل بعد مورد استفاده قرار نگرفتند. این تصمیم کاملاً عمل‌گرایانه و با در نظر گرفتن جنبه‌های فنی و اقتصادی اتخاذ شد.

هر پنجره اضافی در هواپیما به معنای پیچیدگی بیشتر در ساختار بدنه، احتمال نشت هوا و افزایش جزئی در مقاومت هوا و مصرف سوخت است. در شرایط کنونی که شرکت‌های هواپیمایی به دنبال صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستند، هزینه نصب این پنجره‌ها دیگر توجیه اقتصادی نداشت.

با معرفی و توسعه سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای (GPS)، رادار و سیستم‌های خودکار پرواز، نیاز به دید بصری مستقیم خلبان برای بررسی افق یا موقعیت‌یابی کاهش یافته و این سامانه‌ها جایگزین کاملی برای آن شده‌اند.

منبع: khabaronline_ir