یارانه بگیران با لامبورگینی و پورشه: ابهام در دهک‌بندی و تشدید شکاف اجتماعی

ابهام در مرزبندی دهک‌های درآمدی و هم‌پوشانی دارایی‌ها در جامعه‌ای که دارندگان خودروهای لوکس مانند پورشه و لامبورگینی را در کنار خودروهای داخلی مانند پژو و پراید در فهرست یارانه بگیران قرار می‌دهد، نشان‌دهنده پیچیدگی‌های اقتصادی و اجتماعی است. حذف سه دهک پردرآمد از دریافت یارانه، فراتر از یک تصمیم اقتصادی، یک مداخله اجتماعی محسوب می‌شود که می‌تواند به نارضایتی طبقه متوسط و تشدید شکاف‌های اجتماعی منجر شود.

بررسی‌های انجام شده توسط مرکز آمار ایران و پایگاه رصد رفاه ایرانیان، تا پیش از اجرای طرح حذف دهک‌های پردرآمد، حاکی از آن بود که خودروهایی نظیر چهار دستگاه لامبورگینی، ۱۸۱ دستگاه مازراتی و سه هزار و ۴۵۱ دستگاه پورشه در اختیار یارانه بگیران بوده‌اند. با این حال، ارزیابی سایر شاخص‌های اقتصادی خانوارها، تفکیک دقیق دهک‌ها و حذف گروه‌های پردرآمد را با چالش مواجه می‌سازد.

رصد وضعیت اقتصادی یارانه بگیران در پایگاه رصد رفاه ایرانیان بر اساس معیارهایی چون داده‌های بانکی (سامانه شاپرک)، مالکیت خودرو و ملک، میزان دریافت حمایت‌های اجتماعی و سلامت، حقوق دریافتی و وضعیت در بازار بورس صورت می‌گیرد. با این حال، همواره بر نسبی و ناکامل بودن این شاخص‌ها تأکید شده است.

تحلیل توزیع ارزش خودروها در ایران نشان می‌دهد که تنها ۰.۴ درصد از خودروها ارزشی بیش از پنج میلیارد تومان دارند. در چنین شرایطی، حذف یارانه سه دهک بالا، به معنای حذف دارندگان خودروهای متوسط است و نه صرفاً حذف مالکان خودروهای لوکس مانند لندکروزر و پورشه.

منبع: irna_1313